Sunday, October 9, 2011

ALLAH SURUH KITA BUAT!


Semua antara kita dilahirkan di dunia dengan fitrah menyukai kebaikan, sebab itu anak kecil akan diam apabila mendengar alunan ayat-ayat suci Al-Quran.


Allah mencipta kita. Kita ini Allah yang cipta.


Apabila Allah mencipta kita, Allah sediakan manual untuk kita. Ini kerana Allah Tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Manual ini amat penting buat kita.


Cuba lihat mesin fotostat, kereta, mesin-mesin yang ada pasti dibekalkan sekali dengan manual. Ada peraturan dan cara-cara pengendalian. Jika kita tidak merujuk pada manual yang disediakan, pasti sukar untuk kendalikan mesin ini, boleh jadi pakai tak sampai seminggu dah rosak. Akhirnya tersadai di stor bangunan.


Analogi ini sama jika nak dibandingkan dengan kita. Apabila Allah mencipta manusia, Allah sediakan sekali dengan manual(cara hidup), jika kita tetap pada manual ini insya Allah hidup kita tidak akan sia-sia.


Apakah manual kita sebagai manusia ?


Buat apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang.


Allah kata wajib solat, kita buat :


Firman Alah s.w.t yang bermaksud :

... maka dirikanlan solat. Sesungguhnya solat itu suatu kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang-orang mukmin. (an-Nisa ... 103)


Dan akhirnya bila dah jadi sebati dengan diri kita, kita akan dapati Allah mengkehendaki kebaikan buat diri kita kerana solat ini ibarat peta. Jika kita punya peta, perjalanan ke satu-satu destinasi lebih mudah. Kita nampak jalan mana yang terbaik untuk dilalui. Bayangkan nak berjalan ke suatu tempat tanpa peta, kita akan sesat entah kemana-mana.


“Tapi, cikgu, kenapa susah sangat nak buat apa yang Allah suruh?”


Jawapannya adalah kerana kita tidak percaya yang kita ni dicipta oleh Allah, kita tidak mahu tahu setiap nikmat pancaindera yang kita punya ini adalah ihsan dari Allah, kita tidak rasa kita punya Tuhan!


Sebab, logiknya, andai kita tahu kita dicipta oleh Allah, kita dikurniakan segala nikmat mata untuk melihat, pernafasan dan degupan jantung ini, kita rasai setiap bicara makhluk ciptaan daripada pokok yang tumbuh segar, air yang melalui kelikir batu, awan yang tergantung dilangit. Tak kan langsung tidak terlintas semua ini pasti ada Kuasa yang Hebat mencipta nya?


Bukankan manusia itu lahir dengan fitrah ?


Kita manusia, manusia akhir zaman. Kita hidup dalam keadaan begini. Terimalah. Redhalah akan massa yang perlu kita lalui. Bumi semakin tua. Ummat semakin lupa.


Hanya menyentuh soal solat, belum lagi kewajipan yang sangat mudah diminta oleh Allah.


Allah tak minta kita buat upacara ritual penyucian seperti cucuk pisau di mulut, cucuk gergaji di muka .Tidak bukan ?


“Ala, cikgu , saya tak sahur pagi tadi, saya ada gastrik, saya tak puasalah cikgu. Nanti saya ganti.”


Allahuakbar..Kadang bila bertemu dengan pelajar begini, jika ikut tak sabarnya hati, mahu je ditangan mulut yang sangat biadab. Mereka bercakap seperti tidak BERTUHAN! Tapi hati sangat kasihan melihat mereka. Alangkah indahnya hidup mereka jika mereka Tahu.


“Hai orang2 yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang-orang sebelum kamu. Mudah2an kamu bertakwa” (Al -Baqarah:183)


Mereka mula mempersoalkan kenapa perlu puasa, kalau puasa nanti sakit perut, puasa ni menyusahkan manusia.


Ini kerana mereka tidak dapat melihat dan faham bahawa ianya bukan soal kenapa, apa, dan bagaimana. Ianya hanya ada satu jalan iaitu BUAT ! kerana Allah suruh. Allah cipta kita. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.


Sebab itu, akhirnya saya dapati apa yang utama perlu diterapkan dalam jiwa anak-anak sedari mereka kecil ialah Tauhid kepada Allah.


Dan apabila ianya gagal diterapkan sedari kecil, diharap pula guru-guru untuk membetulkan anak-anak mereka yang rosak akibat tangan mereka sendiri. Na’uzubillah !

1 comment:

Isra' Nailofar said...

2/3 dlm kalangan mereka tidak solat..:(