Thursday, October 13, 2011

KASIH NENEK


Hati saya penuh..
Sebenarnya tidak tahu bagaimana untuk digambarkan perasaan ini..

Saya hanya dapat simpulkan dengan menyatakan hati saya penuh..Nikmat yang Allah kurniakan apabila bertahun lamanya tidak merasai sentuhan seorang nenek, kali ini rasanya berlainan.Hebat Allah..

Ini kali kedua saya bertemu dengannya . Susuk tubuhnya nampak masih bertenaga walaupun sudah lanjut usia. Lengkap menutup auratnya, subhanallah.

Kami bertemu di lapangan terbang  Senai, ini kali yang kedua. Menghantar rombongan haji anaknya ke rumah Allah, Mekah. Saya mengambil keputusan untuk cuti supaya dapat turut serta.  Kali pertama bertemu, nenek datang ke rumah saya bersama anak dan cucu-cucunya. 

Tika saya kucup tangannya, saya benar-benar teringat tangan arwah nenek dahulu, begini lah kedutnya..Pipi nenek sejuk, putih bersih..Melihat nenek terbit rasa kasih dalam hati. Tangan nenek yang membesarkan 10 orang anak. Allahuakbar.

Apabila saya menceritakan tentang arwah nenek saya yang meninggal di Mekah, usai menyempurnakan ibadah haji, nenek kata:

“Beruntung sangat nenek Ayuni dapat meninggal di sana. Ada orang hajat ke Mekah dalam keadaan sakit untuk meninggal di sana,tapi kalau Allah dah takdirkan mati kita bukan di tanah suci, pergi 3,4 kali pun tiada 
guna.” Tersenyum saya mendengar bait kata nenek.

Selesai menghantar makcik dan pakcik ke balai perlepasan, saya menemani nenek untuk pulang bersama kerumah saudara berhampiran.

Sambil berjalan melalui lorong laluan Jemaah haji. Kami melalui kelompok keluarga yang sedang berkumpul di tepi laluan. Agaknya nenek ternampak gelagat keluarga itu.

“Nak jaga anak kena banyak sabar. Sampai marah anak depan-depan orang ramai tu tak sabar. Kita kena sabar nak didik anak-anak.”Benar kata nenek. Hakikatnya kesabaran dalam mendidik itulah yang perlu ada dalam jiwa setiap ibu bapa. 

Tidak jemu rasanya mendengar cerita nenek yang sarat dengan pengalaman.

Entahlah ya. Sebenarnya, kata-kata nenek yang terakam dalam fikiran saya, boleh jadi biasa pada pandangan insan lain. Namun, saya simpan jua dalam qudwahhumaira supaya ianya menjadi ingatan kekal dan memori terindah buat saya.

Sungguh, tiada apa milik kita. Semuanya milik Allah jua. Allah berhak memberi dan mengambil setiap pemberianNya. Dan sesungguhnya, ianya amat mudah bagi Allah swt.

Saya bermuhasabah, jika saya merasai kasihnya seorang nenek yang sungguh sekian lama tidak saya nikmati. Saya perlu merasai kasihnya Allah terhadap hambaNya kerana dengan kasih sayang Allahlah, kita berkasih sayang.

Hakikatnya, baru bertemu nenek semalam, dan hari ini saya terasa rindu padanya. Sungguh, mencampakkan rasa kasih dan sayang dikalangan hambaNya itu amat mudah bagiNya.

Segala puja dan puji hanya bagi Allah. Terima kasih ya Allah.

Saya sangat gembira ! Kerana tidak lama lagi akan mendapat seorang nenek^_^.amin.

2 comments:

Isra' Nailofar said...

nenek mane ni?...^_^

Anonymous said...

alhamdulillah