Wednesday, October 5, 2011

JIKA TAK MAMPU BUAT SEMUA, JANGAN TINGGAL SEMUA



Saya di brainwash semalam, saya tahu saya perlu terima hakikat itu dan saya redha. Rasanya nikmat!


Adakah anda pernah rasa buntu ? Dalam anda nak merancang sesuatu tiba-tiba idea tidak mahu keluar, dipaksa-paksa juga tidak mahu, kertas kosong yang pada mulanya hendak anda rangka sesuatu dengan tiba-tiba tidak bersentuhan dengan pena. huh..berat ni..(~_~')


“ Bagaimana bisa, logiknya dimana?” keras masuk ke dalam telinga saya..saya cuba angguk-angguk, saya kira secara psikologinya ianya membantu untuk menampakkan saya faham..(^_^)


“Wanita ni kreatif, dan sangat teliti dalam merencana, tak logik sungguh..” Allahuakbar..ibarat menerima panahan petir di corong telinga..


“Lihat ya, kalau merancang hal-hal perkahwinan, orang perempuan ni boleh fikir sangat detail, nak tema warna apa, siapa yang uruskan bahagian memasak, siapa yang jadi tukang mekap, siapa yang uruskan majlis. Pendek kata TIP TOP. Number one!” adeh…astaghfirullahal’azim..astaghfirullahal’azim..cuba menggagahkan diri lagi..


“Ana tahu, ada dikalangan antunna semua dulu aktif di kampus, buat program itu, buat program ini untuk menyampaikan dakwah Islam.”


“Kalau ada yang cikgu, dia merancang pengajaran dengan bahan untuk disampaikan kepada pelajar, bukan main kreatif. Nyanyi sana, tengok video, buat eksperimen.”( =.=’) saya semakin tidak keruan..


“Macamna boleh kata dalam merencana program masyarakat untuk menyampaikan tentang Esanya Allah tiba-tiba jadi kayu ?” saya rebah sudah! Tak mampu mengangkat muka lagi.


“Ada yang menyatakan masalah suami tidak mengizinkan mereka keluar untuk bergerak kerja. Ana pulangkan kepada kebijaksanaan dan kekreatifan antunna sebagai muslimat. Kalau kita pandai pujuk rayu suami untuk materi yang kita mahu, tak kan yang satu ini tak boleh ?” berdesing telinga saya..pedih.


Benar katanya..sebenarnya saya tidak punya apa-apa alasan lagi. Saya mengaku kalah dan salah.


“Ana tahu semua ada komitmen, jika kita lihat pada masa yang sempit, terlalu banyak perkara asas yang tidak ada dan belum terlaksana, dengan keadaan masyarakat yang sakit, kita akhirnya akan sampai kepada kesimpulan, kita tidak dapat buat apa-apa. “


“Kita bekerja dalam lapangan masing-masing, cuma ada malam dan hujung minggu untuk berkumpul dan membincangkan masalah ummah” sambil melihat kearah kami dan jam yang sudah senja, lampu bilik mesyuarat kala itu, mula berkedip malap(seperti memahami kepenatan isi bilik)


"Tapi sahabat-sahabat, jika kita tidak mampu buat semua, kita jangan tinggal semua" ia seperti tenaga yang meresap masuk ke dalam raga..subhanallah..subhanallah


Biar sempit masa, biar banyak benda kita tidak ada, biar kurang tenaga yang kita ada, yang penting kita laksanakan amanah dan tanggungjawab ini semampunya dengan bersungguh-sungguh. Kita milik Allah, kita buat apa yang Allah suka. Kalau bukan kita buat kerja Islam siapa lagi ?


Malam yang kami tinggalkan dengan hati yang berbekas..


A journey of a thousand miles begins with a single step. (Ada pula bertampal di dinding bilik mesyuarat..hoho..yosh!)

No comments: