Friday, March 12, 2010

WANITA BERJAYA, PATUH PADA TUHAN



Terpanggil menulis selepas membaca nota Dr. Lo’ Lo’ Ghazali berkenaan Wanita bermaruah mampu melahirkan masyarakat bertaqwa dalam Negara Berkebajikan yang mendapat pengampunan Allah SWT.


Ya. 8 Mac baru-baru ini merupakan sambutan Hari Wanita Antarabangsa. UNICEF(The United Nations Children's Fun) kali ini meraikan Hari Wanita Antarabangsa dengan menekankan betapa pentingnya pelaburan untuk kesihatan para ibu apabila Badan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menunjukkan bahawa kebarangkalian kanak-kanak yang tidak mempunyai ibu meninggal dunia sebelum mencecah usia dua tahun adalah lebih berbanding dengan bayi yang mempunyai ibu( Ann M. Veneman, Pengarah Eksekutif UNICEF).


Kira-kira yang boleh kita lakukan. Apabila melihat lambakan aktiviti-aktiviti atau sambutan yang dilakukan diperingkat setempat, nasional, mahupun antarabangsa yang kita maklum kandungan sekularisme, hedonisme, liberalisme dan feminisme yang menebal. Kita pulangkan kembali intipati setiapnya kepada sumber fitrah wanita paling utama iaitu Al-Quran dan Sunnah.


Oleh yang demikian, saya membuat keputusan untuk menyampaikan pidato versi penulisan bertajuk : Wanita BERJAYA , patuh pada Tuhan.


Isu-isu tidak terungkap. Terlalu banyak. Masalahnya, sehingga kini kita tidak rungkai persoalan kerosakan ketamadunan dengan panduan kehidupan. Rumah-rumah kebajikan dan pusat pemulihan semakin banyak, tapi tidak dapat ditandingi banyaknya lagi pusat-pusat hiburan, usaha-usaha mengedar dadah, arak-arak dijual secara berleluasa.


Begitu juga gelombang-gelombang kebangkitan wanita. Ringkasnya perkembangan ini berlaku di Barat dengan slogan-slogan kebebasan. Memang benar kebangkitan memperjuangkan hak perlu jika dilihat kedudukan wanita barat tidak diberi ruang sebaiknya. Namun apabila kebebasan ini disalah tafsir sebagai apa sahaja yang wanita mahukan, di sinilah mulanya tafsiran nafsu.


Masalah tidak percaya Tuhan. Analogi paling mudah. Apabila seorang anak kecil berjalan ke arah api sedang marak. Ayah dan ibu pasti akan menghalang anak kecil itu kerana mereka tahu anaknya pasti akan hangus jika melangkah ke dalam api. Anak kecil pula marah, kata anak kecil hidup tidak bebas, terkongkong, lalu tidak mendengar, tidak menghiraukan kata ayah ibu dan melangkah masuk ke dalam api. Begitu juga kebebasan yang Islam maksudkan. Hanya Tuhan lebih tahu siapa dan apa yang sesuai untuk hambaNya. Tapi kita degil, bongkak, kita kata Tuhan kongkong, tidak bebas, jumud,akhirnya hangus.


Saya tidak pasti anda memahami analogi di atas. Namun, apa yang cuba saya sampaikan ialah Tuhan menciptakan wanita secara fitrahnya dan hukum yang Allah tetapkan untuk seorang muslimah adalah SESUAI dengan tabiinya. Maka Allah lebih mengetahui segala sesuatu, lalu apabila, wanita meminta hak, melaungkan slogan kebebasan yang keluar dari fitrah dan tabienya. sebenarnya dia telah melawan prinsip penciptaanya.


Bila melihat terlalu banyak masalah berlaku. Keganasan, kes rogol, anak luar nikah, bunuh anak, dera, penceraian dan sebagainya. Ia adalah transisi refleksi manusia tidak patuh kepada penciptaNya. Mudahkan.


PRAKTIKAL MEMBANGUNKAN MASYARAKAT


Manusia lebih suka mengambil tindakan tidak berTuhan. Dibina pusat-pusat pemulihan, namun arak dan dadah masih berleluasa. Dibina pusat-pusat kebajikan untuk anak-anak terbiar, namun berapa banyak perkahwinan berakhir dengan penceraian. Ditambah NGO-NGO yang memperjuangkan hak, namun konsert-konsert hiburan masih bersusun diadakan. Natijahnya, kita hanya membazir. Kerana masalah tidak akan selesai.


Jadi, minda bertanya. Bagaimanakah caranya untuk menyelesaikan masalah. Jawapan yang paling sempurna ialah patuh kepada Tuhan. Bukan sahaja individu harus patuh, seluruh komponen pembentukan ummah harus patuh kepada Tuhan,iaitu entiti keluarga, masyarakat, pemerintah dan seisinya.


PSIKOLOGI WANITA SERAH DIRI SEBAGAI TANDA CINTA


Cukup tidak masuh akal jika upacara "pecah dara" sebagai tanda cinta diminta oleh lelaki(binatang) sebagai bukti kasih sayang sedangkan baru berkenalan tidak sampai sehari. Jika difikir secara rasional, ada dua petanda signifikan. Pertama, hilang akal ketika melakukan perbuatan terkutuk atau, pendek akal, tidak memikirkan natijah perbuatan mereka.


Klik di google engine berkaitan kes buang anak, gambar sahaja cukup banyak dan menyayat hati. Tidak ada belas ke si pembuatnya? Saya teringat kata-kata salah seorang adik usroh (Fatihah), katanya isu buang anak ni, akan melibatkan pasangan tidak bernikah, jika bernikah, mereka tidak akan buang anak. Ada benar juga kata Fatihah, yang tidak bernikah buang anak, yang bernikah mungkin jual anak.


Kes penceraian juga tidak kurang hebatnya. Malah artis-artis negara yang diangkat sebagai ikon kononnya, lebih dahulu mendahului dengan kehebatan majlis perkahwinan puluhan ribu ringgit kemudian bercerai tidak sampai setahun berkahwin. Anak pula masih menyusu.


Penderaan kanak-kanak kecil amat membimbangkan. Sesiapa yang berkeluarga pasti merasai penat-lelah melayan kerenah anak yang tidak reti duduk diam, ligat, aktif. Namun, di sinilah kesabaran dituntut dengan nilai sedar yang tinggi. Jadi, tidak hairanlah jika kes-kes penderaan berlaku. Ianya datang berpakej, tekanan perasaan, pergaduhan suami-isteri, kepenatan, pengaruh alkohol, atau dadah. Nah, pakej ini datang dengan barangan percuma iaitu, sepak terajang kepada anak-anak sedang mereka cuba meraih perhatian ibu dan ayah mereka.


MASALAH TIDAK AKAN SELESAI TANPA..


Masih ingat sejarah lampau? sejarah Muhammad saw diangkat menjadi Rasul? Bila Allah swt menghapuskan seluruh bentuk jahiliyah, dan diangkat kembali maruah manusia. Maka, jiwa-jiwa hebat lahir dicelah-celahnya.


Maka persoalannya terjawab sudah bagi wanita yang ingin berjaya, iaitu patuh kepada Tuhan. Ya, bukan wanita sahaja, seluruh umat manusia.


Bagaimana ingin patuh ?


Peliharalah ibadah. Ibadah dalam Islam merupakan kemuncak bagi sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah dan juga adalah kemuncak betapa ia merasai keAgungan Tuhan yang disembahnya.


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku

.(adz-dzaariyaat: 56)


Namun, ibadah yang bagaimana? Ibadah yang mempunyai hubungan dengan Tuhan yang disembah. Ibadah yang dilakukan dengan penuh khusyuk sehingga merasai kelazatan, dalam keadaan merasai kehadiran Allah, dalam keadaan sentiasa ingin menambahnya, menjadikan doa sebagai perantaraan dengan Allah dalam setiap urusan hidup


اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ


Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al-Kitab (Al-Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.( al-ankabut:45)


MASIH BELUM TERLAMBAT


Usaha dakwah mengajak kearah pemahaman Islam perlu subur. Tambahan kita kini berada dalam medan ilmu yang mempunyai atmosfera segar mad’u bakal memasyarakatkan masyarakat. Kita mampu membuat perubahan bermula dengan diri sendiri disamping dakwah kepada insansekeliling kita.


Wanita mampu berjaya jika memahami tuntutan patuh kepada Allah swt. Kebejatan ini bukan sedikit kini. Terlalu banyak yang hanyut,sebab itu, wanita perlu kedepan dengan jiwa patuh pada Allah supaya kita dapat membantu jiwa-jiwa yang lain.


Kita mulakan perubahan ini.

2 comments:

pu3 balqis said...

ya.. tiada keredhaan tnpa kepatuhan...

qudwaH_Humaira' said...

pu3_balqis:

setuju(^_^)