Tuesday, March 16, 2010

LAHIR SEBAGAI MELAYU TIDAK SEMESTINYA KITA MUSLIM



Tersentak dengan pengisian pencerahan jiwa. Persoalan akidah adalah persoalan asas.

Kita merasa bersyukur dan berbangga kerana lahir dari rahim seorang ibu muslim justeru kita jua muslim.

“ Bagaimana kamu boleh memeluk Islam?” Tanya seorang Melayu Islam kepada seorang Muallaf bebangsa Cina.

“Bagaimana kamu pula boleh memeluk Islam?” Muallaf cina tadi bertanya semula kepada dirinya.

Apa jawapan kita ? adakah jawapannya. Saya Islam kerana ibu dan ayah saya Islam?


MENGAJAK NON MUSLIM KEPADA ISLAM


Salah seorang peserta bangun” Brother, apa yang saya faham, dakwah bermaksud mengajak manusia kearah kebaikan. Apa yang brother maksudkan dakwah sebagai mengajak non muslim kepada Islam?”

Satu perkara yang amat berharga untuk pencerahan.

Islam bermaksud kita meyakini aqidah kita mentauhidkan Allah swt, percaya kepada Tuhan yang satu dan Nabi Muhammad saw sebagai Rasul yang terakhir. Bukan Tuhan yang boleh menjelma dengan benda hidup, atau Tuhan 3 dalam 1.

Non muslim dalam erti dakwah ini termasuklah mereka yang lahir dengan Islam tapi tidak tahu apa sebenarnya Islam. Lahir sebagai Islam dengan ibu bapa islam, tidak semestinya kita percaya dengan yakinnya Tuhan itu satu. Kerana jika kita percaya kepada Allah swt kita akan buktikan melalui amal dan akhlak.


LAHIR SEBAGAI MELAYU TIDAK SEMESTINYA KITA MUSLIM


Bangsa Melayu sebenarnya sama seperi bangsa Arab. Kita terlalu banyak mengikut budaya daripada agama. Contoh mudah, antara mas kahwin dan hantaran. Mana adat mana agama? Mas kahwin adalah agama, hantaran adalah adat. Jika dalam perbincangan sebelum perkahwinan, apa yang kita bincangkan? Ya, sudah tentu masyarakat Melayu Islam ini akan membincangkan soal hantaran, berapa puluh ribu. Sehingga hilang keindahan Islam yang sangat mudah dalam urusan perkahwinan.


Inilah masalahnya apabila kita melihat Islam sebagai agama orang Melayu. Apabila ada seorang yang berbangsa Cina, India dan lain-lain bangsa ingin mengetahu tentang Islam, kita sensitif dan pilih bulu. Sedangkan ramai bangsa Melayu yang lahir Islam, hidup seperti tidak berTuhan.


Inilah transisi yang kita tonjolkan kepada mereka yang baru mahu kenal Islam.


ISLAM ORANG MELAYU


Apa isu yang kita lihat dalam masyarakat Melayu? Jika kita adalah Melayu Islam, kita adalah yang paling pantang ditegur, selalu datang lewat, suka buang sampah merata-rata, buat air jampi dan memakai tangkal untuk berjaya dalam peperiksaan, kahwin dengan upacara menepung tawar, dan pelbagai lagi.


Malahan ramai antara masyarakat yang sebelum ini berbangsa dan beragama lain, yang sudah beriman dengan Allah dan kekuasaannya masih takut-takut untuk masuk Islam. Kerana jika mereka masuk Islam, mereka terpaksa jadi Melayu !

Sedangkan agama Islam tidak memilih bangsa, kedudukan dan warna kulit.


SAYA JUGA BARU ISLAM


Jawapan terbaik jika ditanya bagaimana kita memeluk Islam?


“ Saya bersyukur lahir sebagai seorang muslim. Sedari kecil, ibu dan ayah mendidik saya untuk mengenal Allah swt. Saya diajar mengetahui bahawa setiap dalam dunia ini adalah milik Allah swt. Diajar untuk solat, berpuasa dan mengamalkan ajaran Islam. Alhamdulillah, saya kini seorang Islam dan akan berusaha mengamalkan ajaran Islam dengan bersungguh-sungguh.”


Oleh yang demikian, usaha mengajak setiap daripada manusia kearah Islam tidak boleh sirna. Usaha-usaha DAKWAH perlu seiring dengan usaha-usaha PENGISLAHAN. Kerana kadang kala kita terlalu banyak membuat aktiviti mengaji, fekah, dan hafazan, sehingga lupa program-program mengajak seluruh manusia mengenal ALLAH. Tidak kasihankah kita melihat sahabat-sahabat kita yang percaya Tuhan yang salah?

Mari kita muhasabah kembali.

No comments: