Wednesday, March 17, 2010

LUAHAN SUAMI; FAHAMILAH PERASAANKU



Catatan kali ini adalah catatan ringan dan berbentuk pandangan semata-mata.


Tiada wanita di dunia yang menginginkan kemusnahan dalam kehidupan. Oleh kerana itu, berdirinya hak dan tanggungjawab. Hak yang perlu ditunaikan disamping komitmen memenuhi tanggungjawab.


Dalam tajuk di atas apabila perkataan suami digunakan, saya harap anda faham ianya adalah satu ikatan sah disisi Allah swt. Ikatan yang menghalalkan segala yang haram dan ikatan murni yang menukarkan dosa kepada pahala.


ISTERI, IKTIRAFLAH KELAKIANKU


Dr. Hassan Mohd Ali dalam tulisannya meletakkan luahan diatas pada permulaan helaian buku yang ditulisnya.


Mengapa? Ini adalah kerana pengiktirafan ini adalah tuntutan emosi . Seseorang suami mahu dihormati dan didekati oleh isterinya sebagai individu lelaki yang mempunyai identity dan harga diri.


Apa masalahnya kini?


Kaum wanita hari ini kebanyakannya mempunyai taraf pendidikan yang baik, malah berkedudukan tinggi dalam bidang kerjaya. Terdapat segelintir isteri yang suka mempersendakan kebolehan suaminya dengan cara bersaing menonjolkan kebolehan sendiri ataupun mengembar-gemburkan kebolehan suami orang lain.


“ Saya tengok suami Leha selalu bawa anak-anak riadah petang-petang. Nak harapkan abang, masa untuk saya pun takde, inikan pula anak-anak.” Kata isteri kepada suami dengan muka mencebik kepada suami.


Hal ini sebenarnya menunjukkan tiada rasa hormat atau pengiktirafan pada suami sebagai individu yang sepatutnya diiktiraf kelakiannya.


Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

“ Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang tentulah aku perintahkan isteri supaya sujud kepada suaminya.”

Riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, al-Baihaqi dan al-Wahidii


Mengiktiraf kelakian suami adalah perkara asas dalam memandu rumah tangga. Apa yang isteri perlu lakukan ?

Perkara paling penting yang perlu diketahui oleh seorang isteri. (Selagi tidak tahu, saya cadangkan kepada saya dan yang baru nak mendirikan rumah tangga, cari ilmu tentang perkara ini). Mengetahui dengan jelas dan faham mengenai hak dan kelebihan suami sebagai seorang lelaki dengan menambah pengetahuan agama melalui pembacaan Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw.

Isteri perlu sentiasa sabar dan redha dengan kelemahan dan kekurangan yang dimiliki suami. Contohnya, jika suami kurang bijak membuat keputusan, jangan mengkritik secara keterlaluan sehingga menjatuhkan maruahnya. Jika mahu menegur, lakukan dengan nasihat yang paling berhikmah, lemah lembut ataupun dalam bentuk gurauan yang mudah diterima dan difahami suami tanpa menggugat kredibilitinya.


ISTERIKU, BERLEMAH LEMBUTLAH DENGANKU


Sifat lemah lembut ini adalah sifat Junjungan kita, Rasulullah saw. Jika kita hayati sejarah baginda, kita akan menggeleng kepala, betapa jauhnya akhlak kita jika dibandingkan dengan baginda. Subhanallah. Namun, itu tidak bermakna kita tidak boleh berusaha.


Lemah lembut adalah manifestasi kesabaran dan keteguhan emosi. (Lemah lembut yang saya maksudkan bukan lemah lembab ya kawan-kawan).Ia adalah pelakuan yang sopan, baik, tenang, teratur dan tertib malah ianya akan memberi kesejahteraan dan menyenangkan hati orang lain.


Realiti hari ini, rata-rata ramai antara isteri yang suka membantah-bantah, dengan suara yang paling kuat, memaki hamun suami.(nauzubillah), menarik muka masam, merajuk hanya kerana suami lupa belikan garam akhirnya memboikot suami pada malamnya.


“ Abang balik lewat hari ni kan? Abang tidur di sofa!” bentak si isteri.


Saya tahu memang sukar seorang wanita untuk mengawal emosi jika telah sampai ke tahap maksimum. Sungguh susah untuk kekalkan tertib, kesopanan dan wajah manis dalam waktu yang sama suami selalu tidak mengendahkan perasaan, tidak memberi perhatian kepada diri, sibuk dihadapan laptop dan televisyen menonton.


Di sinilah isteri perlu bermujahadah. Memahami kembali apa tujuan perkahwinan dalam hidup. Sabar dan taat tidak pernah merugikan kita, malah kesusahan yang sedikit itu insya ALLAH akan membuahkan hasil pada pohon amalan kita.


TIPS UNTUK BAKAL ISTERI


Ini adalah tips yang saya peroleh daripada seorang wanita solehah. Insya ALLAH.

  1. Kreatif dalam perhubungan dan komunikasi. Tidak perlu tunggu suami untuk rancang hari-hari bahagia. Suburkan cinta tanpa diminta.
  2. Bijak mencuri perhatian. Jika anda seorang isteri pasti anda tahu masa-masanya suami anda dalam keadaan tenang dan bersedia untuk mendengar luahan anda. Sudah pasti bukan ketika dia sibuk memikirkan hal bisnes dan kerjanya, juga bukan ketika dia sedang sibuk berbual dengan rakannya.
  3. Melayan ibu suami dengan penuh kasih sayang. Tips ini amat penting. Kerana, ibu adalah segala-galanya bagi suami.
  4. Pastikan mahligai(rumah) berada dalam keadaan kemas dan cantik.


Insya ALLAH. Perkongsian ringan ini insyaALLAH memberi manfaat sedikit sebanyak. Namun apabila ianya disandarkan sebagai pendapat, kita boleh memilih untuk bersetuju atau tidak.


Kita perlu tahu asas mengapa perlu berumah tangga dan apa tujuannya. Tidak salah untuk belajar dan bersedia. Sebelum separuh umur kita berdosa.

3 comments:

ummu_humaiirra said...

assalamu'alaikum..

Jadilah isteri yang mempermudahkan urusan jihad suaminya dan qurratu'ayun kepada suami dan anak2 agar kemanisan rumahtangga dapat dirasai...(^_^)

qudwaH_Humaira' said...

ummu humaiira':

dan bersedia untuk dimadukan..hehe.ni pesanan khas buat ummi..

ummu_humaiirra said...

Alhamdulillah, bonda udah bersedia untuk dimadukan..Untung suami bonda nanti..alhamdulillah, ummi bangga dengan hasrat bonda..ummi rindu pada bonda..moga rindu ini menjadi penguat dakwahku..rindu pada cuk e jugak..(^______^)..