Sunday, August 23, 2009

MEDIA DAN DAKWAH

Bulan Ramadhan yang mulia ini boleh pula disemakkan dengan berita-berita berkaitan rumah tangga. Harian Metro adalah antara surat khabar yang selalu memaparkan kisah-kisah untuk diteladani.

Kartika tak akan ”saman”

Media memainkan peranan yang amat penting dewasa ini sebagai medium penyampaian realiti negara. Malah sikap, budaya dan keadaan semasa di ekspresikan melalui media. Malangnya, saya merasa bosan berhadapan dengan paparan melampau sehingga membentuk pemikiran tidak sihat kepada pembaca.

Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32 yang ditahan dan dikenakan hukuman sebat maksimum 6 sebatan dan denda RM5,000 atas kesalahan meminum arak di sebuah hotel Cherating Kuantan pada 11 Julai 2008 oleh mahkamah syariah.

Mengapa media lebih menonjolkan soal simpati kepada pesalah berbanding, betapa beratnya seksa minum arak pada penilaian Islam. Nah, inilah kesilapan yang paling besar apabila akhbar sebagai medium penyampai masyarakat gagal memberitahu bahawa ”Hukum meminum arak bagi seorang MUSLIM adalah HARAM”

Dosa Pada Suami

Kali kedua selepas semalam membaca topik yang dipanjangkan berkenaan dua orang wanita yang menyesal menggunakan susuk untuk tujuan kecantikan juga untuk tujuan supaya suami sayang sebenarnya adalah realiti keadaan masyarakat yang masih percaya pada bomoh dan jampi serapah untuk mendapat kebahagiaan DUNIA. Malah, sihir ini sejak zaman kenabian memang popular.

Istighfar membaca sehingga bertanya saya pada diri, masih ada lagi kejadian sebegini abad moden lagi sekular. Bagaimana hendak keluar jika masih tidak percaya pada khasiat ayat-ayat al-Quran dan pemantapan jati diri seorang MUSLIM.

Cinta Sempurna

Disajikan dengan drama televisyen ini di astro oasis, menunjukkan realiti juga, yang skrip asalnya ditulis oleh Ustaz Hasrizal . Realiti berapa sukarnya dakwah hari ini. Berhadapan dengan muslim yang bertanyakan soalan seperti orientalis Barat. Media adalah platform dakwah yang paling ampuh. Jika anda orang media, fokuskanlah dakwah penerangan anda dengan panduan sebenar.

Ada lima cabaran pendakwah yang telah dikupas oleh Fathi Yakan dalam kitab yang dikarangnya ” Bahtera Penyelamat dalam Kehidupan Penda’wah”:

1. Orang Mu’min Yang Dengki Kepadanya

2. Orang Munafiq yang benci kepadanya

3. Orang Kafir yang memeranginya

4. Syaitan yang menyesatkan

5. Nafsu yang merangsangkan

Cabaran kehidupan sementara, semoga muhasabah dan kebimbangan ini berasas.

No comments: