Saturday, October 11, 2008

Mengenali siapa.. UNKNOWN ??

Apa istimewanya dia sehingga perlu menulis artikel sampai begini rupa..

Bentuk rupa keras, sukar dieerti malah mempunyai bau yang sangat teruk..

Cepat panas dan mudah memberi respon.. Jika dilihat kepada semua sifat-sifat yang ada, sudah tentu anda beranggapan unknown ini sangat teruk dan pelik, malah mungkin ada yang akan membencinya...

Aku kini sedang berhadapan dengan unknown, malah sehingga hari ini aku masih tidak beupaya mengenali dan memahami dirinya. Penat dan pening setiap hari selasa apabila ujian-ujian yang dilakukan semata-mata untuk mengenali dirinya kadang-kala menemui jalan buntu.

Hati sering tertanya-tanya, dan belajar untuk menduga malah berharap suatu masa nanti ALLAH memberi kesempatan untuk mengetahui siapakah dirinya yang sebenar.

Siapakah unknown ?

Hehe..Yang pasti dia bukan manusia. Unknown adalah sejenis compound yang boleh didapati dalam batuan mineral. Aku kini sedang mengambil kertas Kimia Organik tahap 2, di mana mula bermain dengan eksperimen untuk mengenali apakah formula kimia dan persamaan satu compound yang tidak dikenali.

Setakat ini aku telah melakukan beberapa ujian pengesahan,

Satu kesilapan apabila menduga komposisi solid tidak mengeluarkan bau yang teruk, kerana unknown baunya sangat menyengat. Mula-mula, kawan sebelah meja minta tolong aku untuk kenal pasti bau solution unknownnya, mujurlah baunya tidak sekuat mana, lalu ku cuba suakan solid unknownku kehidung, terus hidung terasa pedih yang teramat.

Silapku juga kerana bahan kimia tidak boleh terus didekatkan ke hidung.

Ujian pemanasan, dan ujian halogen memberi keputusan negatif yang mana kemungkinan besar unknown adalah aliphatic compound. Apabila ujian keterlarutan dilakukan, sinar baru muncul apabila unknown memberi respon positif pada ujian keterlarutan dengan asid nitric 5% dan asid sulfurik pekat.

Pengendalian asid pekat perlulah dilakukan dengan berhati-hati kerana ia boleh menghakis kulit, bermula dengan rasa gatal dan kemudian kulit mula menjadi kemerah-merahan dan boleh tertanggal.

Dan diakhir eksperimen aku mendapati unknown adalah sejenis asid karboksilik. Gembira tidak terkata dan apabila aku tunjukkan keputusanku kepada pensyarahku, beliau memberi positive feedback, tanda ujian yang kulakukan berada di jalan yang benar.

Siapakah unknown yang sebenar-benarnya ? Kita tunggu dan lihat...

5 comments:

Head Shot said...

oooooooooh..dah ada blogspot ya..tak habaq mai pun ya..

Anyway selamat menulis. update taw..jangan biar blog laman sesawang ni berselawang...

so kna la spare time sikit untuk bercerita dalam blog ni, mcm2 bleh cerita..tapi kna ada fokus lah blog ni..

okay, salam.

qudwaH_Humaira' said...

da habaq mai da kat fs..

nak update tu kena ada faktor mendesak dulu..
hehe

tu la..masa untuk menulis tu kena cari..

selamat datang ya abang hazim

Head Shot said...

salam perjuangan dari saya.

Shukstarz said...

unknown???
mmg le asik slh wat experiment tuh!!! tu yg asik unknown j
=p

qudwaH_Humaira' said...

ehem..ehem...

amboi..sedap kutuk orang ye
abang shukor..
at least aye xponteng kelas tau !
hehe