Friday, February 7, 2014

ALLAH TELAH BANYAK KALI MENEGURKU




Apabila anak adam diintai keimanan
Hidayah menyapa lantas tersedar alpanya kita
Sedari Allah telah banyak kali menegurku
Allah sengaja menghantar orang yang salah
Sehingga aku penat membetulkan diri
Hidayah itu luarnya kelihatan sudah lama hadir
Namun, jiwa seperti tidak kenal


Allah telah banyak kali menegurku
Berita kematian rakan handai, sahabat terdekat, saudara mara
Memang benar kematian ini satu teguran yang dahsyat
Ia hadir tidak menimpa ku,
Dan nanti jua ia bakal bertemu


Allah telah banyak kali menegurku
Dengan memperlihatkan kebaikan hati nurani anak didikku
Sehingga merasa mereka jauh lebih muda tanpa dosa
Diri ini pula semakin hari tidak lekang tanpa dosa


Aku mahu mengambil teguran itu
Aku mahu hadir mempersembahkan  qalbun salim dihadapanNya
Aku mahu hari-hari didunia dengan bekalan
Bagaimana tidak jika aku masih kekal kaku


Teguran perlu diambil dengan gerak seluruh jasad dan ruh
Ruh yang tidak terikat dengan dunia
Aku perlu meninggalkan kesenangan dan selesa
Teguran perlu diambil tanpa lelah
Tanpa rungut dan sendu penat
Bergerak dengan iman dan matlamat tsabat


Allah telah banyak kali menegurku
Bagaimana ya Allah aku mengikat hati ini
Ia futur selepas kembali
Dan futur semula selepas kembali




No comments: