Tuesday, August 31, 2010

BAGAIMANA MENGGAPAI SYURGA DUNIA?


Bagaimana bisa aku memaknakan institusi keluarga sebagai syurga yang menghadirkan bahagia dunia? Berbahagialah seorang wanita yang akhir hayatnya diredhai suaminya. Subhanallah..


Entah mengapa saya sering melihat kesukaran dalam bait ini bukan kemudahan yang nyata. Saya tidak merasa mudahnya menjadi wanita, namun seribu rasa gusar bersarang dihati. Ya, mungkin sahaja kerana lemahnya iman ini, lantas tarbiyah yang kurang ini saya terjemahkan melalui pemikiran saya.


Namun, keyakinan dalam rentak keimanan terhadap bait ini perlu jitu. Cuma persoalan bagaimana “mahu” akan menghulur satu lagi kayu “harus kearah itu” lantas kaki penuh yakin dengan jiwa penuh nafsu memungkinkan “syurga” bahagia dunia ini. Subhanallah..


Mungkin terlalu banyak berfikir, saya tidak meroyan(kata yang sering digunakan oleh mak apabila diminta saya sering jangan biarkan kakak yang baru lepas bersalin berasa sedih). Ia adalah perasaan yang perlu diberi penghargaan. Moga jawapan akhirnya juga “membahagiakan”


Ya..saya sering melihat kesukaran dalam bait itu. Namun mengapa? Jawapan utama yang memungkinkan kesukaran ini adalah kerana saya tidak bersangka baik dengan Allah. Astaghfirullahal’azim.


Setiap kali bertambahnya anak kecil disekeliling saya, jauh dilubuk hati terdetik bagaimanakah dia akan membesar, berjayakah dia menempuh dugaan dunia akhir zaman yang cukup sukar. Lalu ia membawa kepada kebimbangan bagaimana pula akan ku corakkan anakku nanti, adakah akan kutemui seorang nakhoda yang akan mendidikku dan anak-anak kejalanNya atau sebaliknya? Nauzubillah..saya tidak bersangka baik dengan Allah..


Apabila mengikuti massa yang penuh dengan fitnah dan pembohongan, rasuah sehingga masyarakat sukar menjaga diri dari halal haram, hasad dengki sesama muslim, ketidakadilan dalam menjatuhkan hukuman, pembunuhan yang semakin bertambah, hiburan kian diagung-agungkan. Bagaimana mahu saya halakan anak-anak nanti? Masya Allah..saya masih tidak bersangka baik dengan Allah..


Bagaimana dengan persediaan diri, saya sendiri bimbang untuk mendirikan rumah tangga apabila bermuhasabah diri yang terlalu banyak kelemahan dan terasa berat amanah sebagai seorang isteri untuk menjaga suami, takut jika saya nanti pernah marah dan meninggikan suara kepadanya, gusar sekiranya saat emosi tidak menentu hingga saya terabaikan tanggungjawab memenuhi kehendaknya.Allahuakbar..


Diakhir pencarian saya temui satu harapan yang sebelumnya gagal saya lihat..


Kasih sayang Allah..


Ya, ia menghapuskan segala kesukaran itu.


Ya, saya punya Allah untuk mengharap. Tuhan yang menciptakan diri ini.


Masih punya harapan, saya yakin setiap daripada wanita muslim punya harapan ini. Cukup bersimpati apabila mendengar ada anak gadis yang masa silamnya penuh duri, mungkin pernah dimakan ayah kandung sendiri, dirogol, atau dicabul. Juga punya harapan yang sama.


Ingatlah, kita wajib beriman dengan penuh keyakinan bahawa Rahmat Allah swt akan menghapuskan segala kelam kehidupan masa lalu. Sehingga hari ini kita masih hidup dengan rahmatNya. Subhanallah..


Kasih sayang Allah lah yang memungkinkan segalanya..


Nescaya, kita bisa memaknakan kehidupan berkeluarga sebagai “syurga”..ya, dengan Kasih SayangNya..


Maka jalannya dengan “menghargai” Kasih Sayang Allah swt sehingga penuh tidak pernah sirna, nah insya ALLAH sinarnya menyinar dalam dunia kecil rumah tangga.. Kita bisa mencipta syurga bahagia dunia dengan menghargai Kasih SayangNya..Allahuakbar.

1 comment:

moja mojako said...

syurga dunia ya... wujudkah...??