Friday, October 29, 2010

BERADAB DENGAN PENGALAMAN



Assalamualaikum WBT, moga berada dalam keadaan sihat hendaknya. 23 tahun mengenali dirinya. Umurnya sudah mahu menjangkau senja iaitu 40 tahun, namun akalnya masih keanak-anakkan. Ketika sedang mengajar anak jiran berumur 5 tahun mengaji, dia mula menghampiri dan cuba berinteraksi dengan saya mengikut bacaan yang diluahkan oleh sikecil.


“ Makcu jangan ganggu adik, de ajar kemudian,” saya menegurnya. Dia mula diam dan duduk lebih jauh.


Saya mula mengajarnya mengaji jika berkelapangan setiap kali pulang ke rumah. Sehingga hari ini dia masih bertatih Alif ba ta..saya gunakan bahan-bahan mengajar bewarna tetapi masih begitu. Dia mula menghafal tanpa mengenali bunyi sebenar huruf yang ditunjuk. Jika saya ubah sedikit dia tidak dapat membacanya terus.


Mula melihat perubahan pada dirinya sejak kehadiran pembantu rumah yang baru seminggu dua berada dirumah. Jika selama ini dia yang selalu bertanya “ Nak makcu tolong apa ?” kali ini bibik mula mengambil rutinnya. Sehingga satu petang dia memberontak. Biasanya kami akan duduk bersama dengan bertemankan seteko air panas dan biskut atau kuih untuk dimakan. Saya minta bantuan bibik untuk membuat air kopi kerana kopi yang dibikin bibik sungguh enak. Cuba mengintai kedapur. Rupanya dia mula marah kerana bibik yang menyediakan air sedangkan dia juga mahu berbuat demikian.


Rupanya dia cemburukan bibik. “De dah tak sayang makcu?” katanya ketika baru sahaja kami mahu melangkah keluar untuk senaman pagi. Geli hati saya mendengarnya. “ Aik, kenapa cakap macam tu?” soal saya. “ Rasa dekat hati.” Mak aih..pandai pula dia berkata begitu.


Dia perlukan perhatian. Walaupun dia akan mula bercerita atau bertanya tentang perkara yang sama setiap masa. Jika tidak sabar akan mengundang kemarahan.


Ia membuatkan saya belajar. Dia istimewa. Solat dan haji tidak wajib baginya. Pada umurnya dia sudah boleh mempunyai keluarga dan anak, namun berfikir masih seperti kanak-kanak 5 tahun. Ibu selalu berpesan kepada saya, supaya menjaga dia walaupun ibu sudah tiada. Malah selalu berpesan padanya untuk pandai membantu sekurang-kurangnya hidupnya boleh membantu meringankan dan bukan beban.


Dia antara insan kurang upaya yang sudah 37 bersama penyakit down syndrome. Syukur ya Allah. Kau berikan aku “lubuk pahala” yang istimewa.

2 comments:

Anonymous said...

ini wan chu haikal lah

qudwaH_Humaira' said...

terkejut!
sejak bila mak cu pandai men internet ni?

huu~