Tuesday, April 13, 2010

AIR DAN PEPERIKSAAN ABU LAHAB


Meja saya penuh dengan nota dan buku, terkial-kial memenuhkan ruang kosong tindak balas kimia yang cukup memeningkan kepala. Oleh kerana baru membeli white board dan marker pen, saya mula beraksi menulis-nulis sesuatu.


Seringkali kita melihat suasana sekitar ilmiah, persaingan dalam mencari ilmu, jika kita muslim, kita ada ikhtiar air jampi yang dibaca khas untuk peperiksaan. Malah,(nauzubillah) ada yang masih menggunakan khidmat toyol buatan sebagai peluru akhir jika mata dan fikiran buntu dalam menjawab soalan.


KAWAN BERTANYA


“Kenapa orang Islam tak dapat markah cemerlang kalau peperiksaan. Kan orang Islam buat air jampi, buat solat hajat. Tuhan orang Islam tak tolong ya? “


Adik-adik, betulkan. Dimana-mana pun, perasan atau tidak, rakan-rakan berbangsa Cina selalu kedepan, bersungguh-sungguh, sehingga adik-adik perubatan kampus sendiri pernah mengeluh dihadapan saya.


Tapi, benarkan, kalau ada mereka yang duduk dibarisan belakang, kitalah yang paling dahulu, sedangkan kerusi depan masih tidak terisi


Jika ada yang lambat menghantar assignment, kita jugalah yang menang, johan sahaja setiap masa.


Padahal kita muslim. Akhir sekali, kita letakkan nasib kita pada sebotol air yassin dan solat hajat setiap malam, sah-sah kita tidak bersungguh dalam mencari ilmu. Kita salahkan Allah tidak beri kita cemerlang.


JADI BAGAIMANA?


Pertama, kita harus bersihkan Islam dari kekotoran, bahawa semua akhlak buruk yang kita tunjukkan bukan akhlak Islam, tapi akhlak buruk kita yang tidak mengamalkan Islam.


Masalah air jampi dikaitkan sebagai air yang boleh memberi cahaya, lapang dada untuk menuntut ilmu boleh dibuat pertimbangan mudah. Alangkah baiknya jika air telaga zam-zam tika Rasulullah saw dahulu boleh diberikan kepada Abu Lahab atau seluruh kaum Quraisy, nescaya mudahlah mereka masuk Islam kerana dengan hanya doa ditiupkan kepada air hidayah Allah akan sampai kepada mereka.


Tidak salah jika kita berikhtiar selepas berusaha. Yang menjadi masalah, apabila kayu ukur berjaya diletakkan pada sebotol air.


PENCERAHAN


Tuhan Islam adalah Tuhan seluruh umat manusia. Tuhan untuk orang Melayu, Cina dan India. Allah ada sifat ar-rahman dan ar-rahim. Dengan Ar-Rahman sahaja, semua manusia akan peroleh kesihatan, akal, hirup udara segar, kepandaian, hasil tanaman, juga tidak terlepas kejayaan selepas berusaha. Pendek cerita, siapa yang belajar sungguh-sungguh, dialah yang akan berjaya.


Oleh yang demikian, jangan ingat kita muslim, kita boleh goyang kaki tunggu Tuhan bagi durian runtuh. Kita juga perlu berusaha malah, berusaha lebih demi kepentingan ummat.


Ambil dalil yang paling popular, adik tingkatan satu pun mungkin sering dengar.


“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”(Ar-Ra’du:11)

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN


Selamat menduduki peperiksaan buat semua rakan dan teman kampus. Marilah kita berusaha ! Kita berusaha yang terbaik ! Yosh!


Jika rasa serabut, ambil wudhu’ dan baca al-quran.


” Dengan mengingati ALLAH itu, maka hati-hati akan menjadi tenang”(Surah Ar-Ra’d ayat 28)


Jangan lupa berdoa, sebab Allah berfirman:


” Berdoalah kepadaku, nescaya AKU akan perkenankan”(Surah Al-Mu’min ayat 60)


Kepala yang berat terasa ringan. Alhamdulillah.

3 comments:

Al-Fateh said...

Satu artikel semangat buat semua yang bakal berada diambang peperiksaan.

Ma'at taufiq wan najah kepada semua. Barakallualaikum.

ShohwatuL_Islam said...

selamat menempuh alam EXAM gak...kena usaha dan terus usaha...walaupun nampk mustahil, namun tiada yg mustahil disisi ALLAH...so study smart...and hard in IBADAH...LUV U

anak halal said...

akak..do da best 4 ur exam...aja2 fighting..ALLAH SWT sentiasa ada 4 all umat Islam...byakkan doa,baca Quran n solat hajat 4 kejayaan yg bermakna....ain sentiasa doakan akak cayanggggg...heheheheheh:)...