Tuesday, October 20, 2009

PERJUANGAN YANG BAGAIMANAKAH YANG MENJADI PILIHANMU ?



Dalam kesibukan hari ini, saya memilih untuk menghadiri Seminar Keusahawanan, yang dianjurkan oleh pihak Pusat Usahawan Siswazah Malaysia (PUSMAL). Peluang bertemu dengan YB Mukhriz, Tan Sri Ali Hashim (CEO Johor Corporation) yang menyampaikan ceramah berkenaan Jihad Bisnes seterusnya Dato’ Seri Shahidan Kassim yang merasmikan seminar ini dengan panjang ucapannya hampir dua jam.

Inilah masanya untuk kita membuka minda dan memandang kearah masa depan kemanakah arah kehidupan sebenar ? Insya Allah, laluan yang dibina dalam hidup berjemaah akan sentiasa memandu jalan.


PERSOALAN


Kebangkitan Islam yang bagaimanakah yang kita mahukan ? Layakkah kita digelar pejuang sedang ilmu masih lompong dan mudah terhiris ? Apakah yang perlu kita lakukan untuk menjadi pejuang itu ?


WOMEN’S RIGHT


Entah mengapa saya menjadi terlalu serius apabila menyentuh persoalan ini. Saya menjadi marah pada diri sendiri kerana tidak mampu menyumbang untuk mengajak muslimat meneliti kebenaran Islam pada wanita.

Takdir Allah, kebetulan tergerak hati saya mengambil subjek berasaskan gender dan bermula daripada titik itu saya memahami bagaimana gerakan feminisme bermula. Sungguh, saya sangat takut apabila gagal dan mati dalam perjuangan membawa keluar pemikiran hak wanita yang dipengaruhi nafsu.

Kemarahan pada diri ini adalah berpunca daripada ilmu yang ada dalam dada. Semoga Allah permudahkan. Allah, permudahkanlah Ya Allah.


PERSOALAN POKOK ARAH PERJUANGAN


Apabila slot ceramah terbuka Ustaz Husein Yee ( Pengerusi Pertubuahn Al-Khadeem) membentangkan 7 hak wanita dalam Islam ketika FEMINA yang lalu, saya kira semua yang hadir mula sedar betapa sebenarnya kita tidak tahu akan hak itu. Seriusnya kebodohan itulah yang menyebabkan umat Islam rosak dan bercerai berai.

Masalah, apabila misi perjuangan ini hanya disambut oleh segelintir mahasiswa kerana segolongan yang lain tidak mahu ambil tahu tentang hak asasi diri. Oleh yang demikian, janganlah diharap usaha yang segajah besarnya akan dibalas dengan baik, bawaklah masuk SUHAKAM yang merupakan antara pihak berautoriti untuk bercakap soal hak asasi manusia ianya hanya sia-sia dan janganlah merasa marah DAN kecewa dengan maki, hina mereka.

Inilah dakwah. Saya sehingga kini masih terfikir-fikir mekanisme untuk mendekati mad’u dengan cara paling baik. Bagaimana ? Jika saya sebagai mukmin, saya sudah tentu mahukan pelaksanaan yang dalam keberkatan Allah, namun hakikatnya protokol-protokol mengikut Islam ini tidak sampai kepada hati-hati.

Sebagai contoh ranting, lagu yang dipasang tidak kiralah lagu apa hendaklah mengajak kearah keTuhanan dan mentauhidkan Allah. Dalam Islam, ini syaratnya. Namun, sakit apabila ianya terus akan dilabel sebagai program bersifat jumud dan tertutup.


SHAHIDAN KASSIM BERCAKAP SOAL KETERBUKAAN


Saya agak mengantuk tadi mendengar ucapan Dato’ Seri ini yang banyak menekankan soal networking dalam perhubungan seharian. Tiba-tiba apabila ditanyakan soal pandangan terhadap golongan jumud, Dato’ Seri memberi respon lawan jumud adalah terbuka.

Teringat pula saya apabila saudara Aizat Salleh ketika Konvensyen Islam di UIA yang lalu bercakap soal liberalisme syar’iah.

Akhirnya..saya mencari ayat Allah sebagai jawapan, saya temui


‘Tolong-menolonglah kamu dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan, dan jangan

sekali kaii kamu memberi pertolongan di atas perkara kejahatan dosa yang

membawa kepada perseteruan, dan takut olehmu akan Allah. Sesungguhnya

Allah akan mengenakan seksaan yang amat dasyat.’

(Surah Al-Maidah: 2)


Keterbukaan dalam membantu sesiapa sahaja merentasi pemikiran dan ideologi.


Sabda Rasulullah s.a.w.

‘Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras kamu dan tidak kepada

tubuh badan kamu, dan sesungguhnya Allah tetap melihat kepada hati kamu dan

segala amalan kamu yang berlandaskan keikhlasan hati.’


Sentiasa berdoa kepada Allah, agar jalan ini dalam pertunjukNya, jangan mudah putus asa mengajak mahasiswa kearah makruf dan mencegah mungkar.

P/S : Kepada seluruh saf kepimpinan da’ie di semua platform, tidak kiralah jika anda hanya mampu berperanan dalam bilik-bilik darjah, marilah kita menjadi pendakwah kerana kita adalah khalifah dimuka bumi Allah.

2 comments:

Muslimah Optimis said...

salam.. aima pon amik paper gender jugak bg EL...

baru tahu sa gerakan feminis..

semoga jalan yang kita pilih adalah jalan yang diredhai..
insyaALLAH

qudwaH_Humaira' said...

insya ALLAH..terus thabat dalam perjuangan..keluar daripada ketakutan..barakallahufeek