Saturday, July 18, 2009

TINGGAL LUAR KAMPUS

Hari ini saya telah mendapat kunci bilik sewa, bayarannya RM 200 setiap bulan. Alhamdulillah, saya pasti masih ramai rakan yang mencari-cari rumah sebagai tempat berteduh, dan masih ramai yang menunggu peluang penginapan di kolej kediaman.


Dalam pertemuan iaitu mesyuarat bersama Naib Canselor akhir Mei dahulu, saya pernah membawa isu penginapan kepada beliau malah saya maklumkan bahawa 8 orang pimpinan MPM yang tidak mendapat penginapan.


Saya antaranya tidak mendapat penginapan atas sebab lewat menghantar borang permohonan(saya boleh panjangkan dan buktikan keadaan sebenar, namun saya batalkan kerana ianya hanya melibatkan diri saya dan bukan rakan pelajar lain), dan beberapa pimpinan(dengan alasan mempunyai kesalahan tatatertib dan terlibat dan kesalahan lain walaupun tiada bukti) membawa isu ini. Jika dalam laporannya begini, namun disebaliknya berbeza saya kira. Kami telah membuat rayuan sama seperti pelajar lain.


ANALOGI MEMBAYAR YURAN PENGINAPAN



Masih segar ketika kempen dahulu, saya keluarkan analogi kepada rakan-rakan mahasiswa, bahawa pemotongan wang elaun MPMUM 30% akan saya berikan kepada pelajar dengan analogi jika MPM sesi lepas tinggal di Kolej Kediaman tanpa bayaran yuran penginapan, sesi kali ini saya rela membayar yuran kolej saya, sama seperti pelajar lain. Saya mengandaikan saya mendapat kemudahan penginapan percuma, iaitu honorarium penginapan sebanyak RM 270 sebulan seperti sesi lepas dan akan keluarkan 30% honorarium tersebut daripada jumlah elaun bulanan (RM 270penginapan + RM150 bil telefon) untuk diberikan kepada rakan pelajar.


Mungkin apabila mendengar manifesto yang saya berikan kepada pelajar terus menyebabkan pihak pentadbiran memutuskan terus untuk tidak memberi subsidi kepada MPM kali ini dari segi penginapan seperti sesi lepas, walaupun pihak saya atau mana-mana MPM tidak pernah membincangkan atau mengusulkan perkara ini kepada pihak pentadbiran. Justifikasinya ialah kerana defisit. Alhamdulillah.Terima kasih.


Pihak MPM mengusulkan kepada pihak Naib Canselor berkenaan kebajikan pimpinan MPM. Cukup membuat penilaian kepada pimpinan tertinggi pelajar, Pengerusi Biro Penginapan Kolej Kediaman dan Luar Kampus, Pengerusi Penerbitan dan Penerangan malah Pengerusi Kebajikan dan Aduan, yang tidak mendapat peluang menginap. Pelajar lain agaknya bagaimana ?


“PERAMPAS” DAN BUKAN “LAYAK”


Dalam mesyuarat bersama pihak pengetua antara yang disuarakan adalah berkenaan masalah penempatan pelajar dalam kolej under renovation. Tamat mesyuarat pihak TNC bertanyakan tentang penginapan saya yang masihbelum selesai. Pihak TNC telah menghantar memo kepada pengetua-pengetua untuk penempatan, namun ditolak oleh pengetua kerana penuh, saya pendekkan cerita akhirnya saya menerima surat yang perlu dihantar kepada pengetua kolej pada 9 Julai untuk ke Kolej 9.


Dan pada keesokan harinya saya menerima satu lagi surat bertarikh yang sama 9 Julai bertandatangan penghulu pengetua mengatakan pihak MPM merampas tempat menginap rakan-rakan yang kami pimpin. Allahuakbar. Malah surat tersebut memohon kami untuk check in ke kolej kediaman yang ditetapkan (saya ke Kolej 4) pada tarikh tersebut juga iaitu 9 julai (surat diterima 10hb) dan mengatakan kami tidak akan ditawarkan lagi penginapan jika gagal berbuat demikian.


Saya terus menghubungi pengetua Kolej 4 sendiri samada ada perbincangan lanjut diadakan sehingga meminta saya ke Kolej 4 walaupun saya telah maklum bahawa kolej 4 ketika itu sudah penuh malah bermasalah. Dan jawapan beliau tiada sebarang perbincangan lanjut diadakan dengan pihak penghulu pengetua dan memang kolej 4 penuh. Jika begitu bagaimana pula saya boleh diminta ke kolej tersebut ? Pelik.


Nampaknya, kami adalah ”perampas” dan bukan ”layak” untuk mendapat tempat di kolej kediaman walaupun sebagai pimpinan tertinggi mahasiswa universiti. Jika sehingga begitu sekali.


ZIARAH LUAR KAMPUS


Minggu lepas, 3 malam berturut-turut pihak Biro Kebajikan Kolej Kediaman dan Luar Kampus (Fadzil), Kepimpinan dan Pembangunan Insan(Aizat) dan HELWA(Maryam) sendiri bersama-sama Majlis Pertinggi meluangkan masa bertemu rakan-rakan yang menginap di luar kampus. Vista, Pantai Permai, Bukit Angkasa, Kondo rakyat, dan seksyen 17.


Saya menerima RM 150 setiap bulan sebagai elaun setiausaha MPMUM untuk tujuan bil telefon dan alhamdulillah, peluang melunaskan janji ketika kempen dulu kami gunakan dalam ziarah kali ini. Pada mulanya kami merancang untuk memberi tepung dan minyak sebagai hadiah kepada rakan-rakan, namun akhirnya bersetuju untuk membeli gula dan biskut ringan( mungkin ada antara mereka yang tidak berasap dapurnya..ngee~)


Pengalaman yang amat menarik. Kami berpecah ke beberapa rumah berbeza, mengikut maklumat yang ada dalam tangan(saya percaya masih banyak rumah baru yang telah disewa oleh rakan-rakan luar kampus). Sehingga sebuah rumah yang kami ziarahi, kami dijamu buah-buahan dan minuman. Salam ukhwah dan terima kasih daun keladi.


Pengajaran yang saya peroleh sepanjang ziarah, saya merasai susah payah setiap daripada pelajar ini. Apabila bertanya samada suasana sekeliling mampu menaikkan semangat belajar, ada sesetengahnya menceritakan masalah seperti pecah rumah, tikus (saya terserempak dengan tikus yang saiznya sebesar kucing!), kecurian, dan perkhidmatan bas yang tidak efisien.


Dikesempatan yang ada saya sempat berkongsi tentang perlantikan pengetua luar kampus baru yang bertanggungjawab ke atas kebajikan pelajar luar kampus dan memberikan nombor telefon beliau, juga hak mendapatkan insuran jika berlakunya kecurian atau mana-mana kes melibatkan kemalangan dan lain-lain.


Pihak kami juga melakukan survey yang mana akan dijadikan sebagai bahan bukti berkenaan penempatan mahasiswa yang tinggal diluar kampus, suasana yang membentuk hasil ekspresi sikap dan representasi akademik mereka, pelajar yang bekerja untuk menampung kewangan seharian dan lain-lain lagi. Saya yakin, ayahanda Naib Canselor pasti berikhtiar untuk turun padang melihat sendiri keadaan anakanda luar kampus.


HAKIKAT KEHIDUPAN


Saya percaya, pilihan untuk menginap diluar kali ini ada hikmahnya. Hakikat kehidupan sebagai pimpinan MPMUM bukan mudah.

Janganlah engkau tertipu

Seorang kekasih punya tanda

Punya hadiah untuk kekasihnya

Pahit balaNya dirasa nikmat

Diterima gembira apa pun yang Dia perbuat

Kefakiran dianggap penghormatan saja

Kau lihat keinginannya

Hanyalah mentaati kekasihnya

Kau lihat mukanya berseri

Hanya si Dia yang ada dihati

Dia taat segala ucapanNya

9 comments:

ShohwatuL_Islam said...

"(Dunia adalah bagaikan)mimpi dalam tidur, atau laksana naungan dan bayangan yang segera menghilang. Sesungguhnya orang yang bijak dan berakal tidak mudah terpedaya dengan seumpamanya".

"Sesungguhnya ALLAH bersama org2 yang sabar..."

khalifah said...

salam...cekalkan hati dlm mghadapi ap2 jua rintangan....stay cool sis always tawakal 2 Allah SWT...ana yakin shahrizul seorg yg kental......jgn cpt mngalah...anda adalah pembela warga kampus um.....TAKBIR ALLAHUAKBAR!!!!
p/s bl nk dtg 4th????huhuhuh

Mohd Amin Bin Mohd Hamami said...

Segala yang manis bermula dari yang pahit

Head Shot said...

mahalnya rm200 sebulan..duduk kondo ker?

rahman said...

Mengikut perkhabaran ada terdapat kolej yang sudah menpunyai jentera pilihanraya kampus.... hmmm mangsanya 1st year student....

Unknown said...

Perjuangan masih belum selesai.

Anonymous said...

salam k.de
ni fst time ateh hnta cment
sb blog ni cantik sgt!
suke2!
duk luar ek
jgn rempit taw..
heheh
jgn lupe mkn..keding da..
jadi cam ateh ni..
femina ni ape?ateh nak g ah..
ade jual jubah muarh2 x?hehe

MUJAHEEDAH SOLEHAH said...

lawati blog helwa mpmum: http://helwampmum.blogspot.com

aan_una said...

saya pun duk luar sem ni...huhu..merasai kesusahan dalm menuntut ilmu...