Sunday, April 20, 2008

MENILAI ERTI KEHIDUPAN SEBENAR

Sukar menilai erti kehidupan..

Duduk kat UM ni pelbagai kerenah manusia yang dapat diperhatikan..Dan banyak juga kelemahan diri yang perlu diperbaiki lagi. Dan lagi…Penat mata dibuatnya kalau ke bandar-bandar.. Jika duduk dalam LRT x jumpa boyfriend and girlfren berpeluk-peluk, bergesel-gesel, berbisik-bisik tak sah..

Bukan sekali aye bawakan isu ini ke pihak pimpinan, namun kebanyakan respon yang diberikan, mereka sudah terlalu dewasa untuk ditegur dan tahu apa yang baik dan buruk.

Pelik dibuatnya.. Ini bukan masalah agama, atau isu personal yang hanya perlu diambil berat dan ambil peduli oleh keluarga semata-mata. Ini adalah masalah moral dan etika, sikap dan rasa tanggungjawab. Jika semua generasi muda fikirkan perkara yang sama, iaitu selagi mereka yang bersikap tidak senonoh ini tidak mengganggu-gugat keamanan sejagat dan diri mereka sendiri, biarkanlah, nah inilah yang akan menghancurkan Negara !! menghancurkan umat manusia !!!

Jika melakukan hubungan terkutuk di belakang kolej kediaman dan dibiarkan, bayangkanlah seandainya yang melakukannya bukan sepasang tapi 20 pasang, dan kita masih amalkan rasa tidak perlu peduli. Akibatnya, beberapa bulan kemudian, kolej kediaman dijadikan sarang maksiat. Nauzubillah.

Mahasiswa hari ini, hebat bersuara, tapi hakikatnya mahasiswa hari ini kurang berfikir dan meneliti. Kurang mengambil pelajaran dari keadaan, dan kurang sedar. Hari ini, manusia takutkan agama, ISLAMOPHOBIA..Kalau boleh tidak mahu setiap yang diperkatakan dikaitkan dengan Islam. Takut untuk berkata benar kerana ianya merupakan pembawaan Islam. Lama kelamaan, tiada lagi rasa bangga untuk menjadi seorang muslim, tapi bangga jadi anak Malaysia, sebab anak Malaysia bebas seperti anak Barat.

Remaja hari ini lupa pada sejarah, lupa ambil pengajaran daripada sejarah, kurang melihat kembali sejarah, dan meneliti sejarah. Tidak hairan jika sejarah dulu akan berulang. Islam ditindas dan dipergunakan. Oleh mereka yang bencikan Islam. Cara nya mudah, tengok sahaja kecemerlangan mereka dalam mempengaruhi hidup anak muda. Mereka cukup hebat dan bangga dengan kecemerlangan mereka.. Entah bila kita akan terus hidup bersenang lenang..sedang bala dan kehancuran menanti depan mata..dan akan menyerang umat ini bila-bila masa...Sukar menilai erti kehidupan sebenar..


1 comment:

ShohwatuL_Islam said...

ANa setuju dgn apa yg anti ckp..ana tertarik dgn satu kata-kata iaitu "BEGIN WITH THE END IN MIND"...maksudnya kita perlu fikirkan risiko yg akan berlaku atas segala tindak tanduk yg ingin dilakukan...