Monday, June 25, 2012

KITA TIDAK PUNYA BANYAK MASA LAGI..


Bismillahirrahmanirrahim...
Buat adindaku yang amat ku cintai kerana Allah..kadang..apabila kita merenung kembali detik-detik masa yang telah lalu..kita mengeluh dan menyesali betapa kita gagal memaknakan setiap peluang dan ruang yang dikurniakan kepada kita dengan sebaiknya..

Apabila Allah memilih kita untuk menentukan kehidupan kita dengan sebaiknya sehingga Allah melihat kita tidak lagi dengan pandangan rahmatNYA..tika itu kelak kita sebenarnya tiada apa-apa bagiNya..

Sayang, kita sebenarnya tidak punya apa-apa...

Kita sering meletakkan harapan kepada manusia, sehingga berasa kecewa apabila manusia tidak seperti yang kita harapkan..sungguh, manusia adalah manusia, penuh dengan kelemahan dan sifat pelupa..

Hujung kecewa kita kepada manusia, titipkan rasa sedar bahawa perlunya kita meletakkan sepenuh harapan kepada Allah SWT..Tuhan yang penuh dengan kasih sayang..yang mana semakin kita meminta dan mengharap kepadaNya, semakin Dia memberi kasih dan cintaNYA..

Dan sesungguhnya Dia memberi cintaNya dengan pelbagai cara..Sungguh kita tidak punya ruang untuk bersedih atau mengeluh kerana terlalu banyaknya nikmat yang Allah berikan..

Aku tidak punya apa-apa buat kalian..Namun, keyakinan ku pada doa seorang guru dengan harapan keberkatan ilmu dan redha Allah akan hubungan ini menjadi asbab kalian berjaya dalam kehidupan..

Sayang, hidup ini adalah pilihan..
Mahu solat atau pun tidak adalah pilihan..
Bangun seawal pagi untuk menelaah ilmu adalah pilihan..
Memanfaatkan masa untuk ulangkaji pelajaran juga adalah pilihan..
Menyukai dan membenci sesuatu ilmu juga adalah pilihan..
Mencari sahabat yang baik ataupun tidak adalah pilihan..
Tidur banyak atau tidak juga adalah pilihan..
Merosakkan atau memperbaiki akhlak juga adalah pilihan..

Sungguh, kitalah yang memilih baik atau buruknya hidup kita seperti dalam surah yang pernah ku titipkan..

"..dan jiwa serta penyempurnaanya(7) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu kefasikan dan ketakwaannya(8) sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa(9) dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya(10)" (surah as-syams:7-10)

Kita tidak punya banyak masa lagi..Entah esok masih ada untuk mengejar cintaNya..Jangan nanti kita menyesal kerana kurangnya masa yang kita manfaatkan kerana Allah..

Belajar bersungguh-sungguh..Bukan kerana ibu bapamu, atau gurumu..tapi kerana Allah..

Aku cinta akan kalian kerana Allah..

Wassalam.
Cikgu Ayuni
SMKTM

1 comment:

Nur Sakura said...

salam kak ayuni... rindu btl pada akk.. doa kan sya ye kak