Wednesday, February 23, 2011

APA YANG KITA CARI ?



Saya merenung ukhti Aiman Athirah Al-Jundi dalam satu program motivasi, hingga usai pembentangan beliau, saya bertemu dan mula memperkenalkan diri.


“ ukhti, ana ayuni..boleh ana peluk ukhti?” dia hanya tersenyum.


Entah mengapa itu yang ingin saya lakukan, saya kagum melihat jalan-jalan yang telah dipilih, beliau memilih jalan yang panjang dan sukar. Saya berniat awal pagi itu sebelum keluar dari rumah. Keteguhan fikrah atas dasar faham. Walaupun saya telah mengambil iktibar selama berada di medan kampus, untuk bergerak bukan atas semangat namun sedar dan faham, piala hati perlu sentiasa penuh dengan nasihat dan teguran Allah.


“ Kita bukan bekerja untuk sesiapa, kita bekerja untuk Allah. Rasulullah saw telah tiada. Dia telah meninggalkan kita semua. Baginda menunggu kita di mahsyar untuk memberi syafaat kepada umatnya. Kita perlu sambung tugas Rasulullah saw. Mahu diharapkan siapa lagi jika bukan kita?”


Perkataan Rasulullah saw sedang menunggu kita kuat mengesan dihati saya..Allahuakbar. Atas dasar faham inilah, setiap sisi bidang yang ada tidak pernah satupun sepatutnya tertinggal untuk tujuan yang sama. Kita yang memberi nilaiannya. Ya, kita yang memaknakannya.


Jika kita seorang doktor ataupun pencuci tandas awam, kita memaknakan nilai kerja itu samada untuk Allah atau tidak. Sepatutnya tiada yang bersisa untuk manusia.


Bagaimana kehidupan seorang pendakwah sepenuh masa. Mereka tidak punya wang tetap, mereka yakin dengan rezeki Allah. “Inilah kekuatan yang tidak dipunyai oleh seorang penjawat awam, kita masih terikat dengan manusia, tapi mereka benar-benar merasai pergantungan dengan Allah” kata seorang kakak yang saya kenali dalam mesyuarat Nisa’ baru-baru ini.


Saya mahu teguh meletakkan kejernihan dalam hati, kemuliaan menjadi seorang pendidik adalah kerana ilmu Allah yang disampaikan, kebenaran yang terselit dalam menyinari hati anak-anak. Sungguh kerja saya sangat dekat dengan Tuhan. Allah. Allah. Allah.


Saya bekerja adalah untuk Allah, saya berjalan dengan pergantungan dan pengharapan Allah.


Rasulullah saw bersabda:

Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang itu, apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kepada (kerana) Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu”. [Hadith riwayat Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim]


Saya termenung melihat muslimah yang mengabdikan sepenuh masa untuk dakwah, bergajikan rezeki Allah..

Saya juga mahu begitu..

Mempunyai kebebasan hati yang hakiki..

Ana daie ilallah..ana daie ilallah..

1 comment:

Isra' Nailofar said...

salam. kadang kita cuai dalam memaknakan setiap langkah, setiap perbuatan, setiap patah perkataan kita adalah untuk ALLAH...kita sering kali terbelenggu dengan manusia dan kebiasaan sehingga kita gagal melihat sesuatu dr kaca mata iman. Kita telah tersalah dengan meletakkan alat(pekerjaan) sbg matlamat(kehidupan) dan matlamat(kehidupan) sbg alat(matlamat)...SAKINAH yang kita cari..:)