Sunday, December 5, 2010

KETUANAN MELAYU, DI MANA TUANNYA?


Bila berbicara soal Melayu, saya percaya ia melangkaui aras kepartian, kerana calitnya pada keturunan. Ia datang dari nenek moyang. Saya juga percaya beberapa kemungkinan dalam mencapai dakwah penyebaran agama Islam ialah melalui bangsa. Ya, jika kita lihat medium paling mudah untuk sampaikan Islam adalah melalui bangsa kita. Kerana orang Melayu di Malaysia kita kenal sebagai “Islam”. Tapi dihujungnya saya tidak bersetuju. Mungkin saya boleh kongsikan kemudian.


Bangsa Melayu adalah bangsa yang menetap dalam Tanah Melayu sejak sekian lama (beserta golongan pribumi yang lain) bahkan suatu bangsa yang mempertahankan Islam sejak sekian lama di Tanah Melayu ini. Jika sejarah berkembangnya Islam dahulunya adalah kerana bangsa ini. "Tanah Melayu" sendiri sudah menunjukkan kedudukan bangsa Melayu sebagai penduduk asal yang membangunkan tamadun di Malaysia.


Atas dasar kepercayaan Orang Melayu adalah penduduk asal tanah Melayu ia dikaitkan dengan “ketuanan”. Namun begitu, isu Ketuanan Melayu saya lihat selalu dicanangkan dengan kasar oleh sesetengah pemimpin Melayu. Mereka bercakap besar dan melampau. Jika ada Melayu yang beriktikad bahawa mereka adalah lebih mulia daripada bangsa lain maka ia adalah sangat ditolak oleh agama. Tidak perlu dipersoalkan lagi kerana ia berdiri di atas nas jelas bersumberkan Al-Quran, contoh (al-hujurat:13).


Perlembagaan negara artikel 153 bercakap soal hak keistimewaan orang melayu yang menekankan soal melindungi kepentingan dengan sebagai contoh mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia berkaitan dengan kontrak sosial yang telah lama dimenterai dahulu dan ia tidak sedikit pun mengurangkan hak orang bukan melayu dalam mendapatkan manfaat sebagai warganegara.


Namun, satu persoalan yang kini tampak jelas. Adakah hak keistimewaan ini benar-benar dilindungi oleh kerajaan yang memimpin ? Apabila saya membaca akhbar tentang satu bait kata Dr. Wan Azizah bahawa Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri ada benarnya jika dilihat natijah kekayaan segolongan Melayu ini. Kerana setelah sekian lama kerajaan sedia ada memimpin masyarakat negara saya melihat semakin kaya sesetengah dari mereka, namun ada Melayu yang lain langsung dinafikan hak mereka.


Lambakan isu rakyat yang semakin parah, masalah sosial yang semakin membimbangkan, wang rakyat ditaruhkan dengan perancangan-perancangan yang tidak mendatangkan pulangan kebaikan kepada rakyat. Bahkan ia melibatkan sebahagian Melayu yang dikatakan istimewa tadi. Justeru adakah masih relevan jika kita lantang bersuara soal ketuanan atau hak keistimewaan ini ? adakah rakyat masih mahu menerima dengan senang “ya aku memang istimewa” ?


Bagi saya, saya malu untuk menjadi melayu kerana Melayu kini tidak sama seperti dahulu. Nikmat Islam Melayu ini kita gunakan untuk merasa bangga dan menolak hak manusia lain dengan nilai ketuanan melampau. Saya rasa jijik mendengar apabila ada pemimpin Melayu bangkit dan berkata yang boleh menjadi perdana menteri hanyalah orang Melayu sedangkan Islam mengangkat siapa sahaja untuk dipilih menjadi pemimpin selagi dia adalah Muslim. Ya, saya gagal melihat bagaimana sejarah membentuk negara, mungkin saya adalah anak muda yang tidak tahu menghargai jasa pejuang-pejuang Melayu dahulu. Namun malunya saya, kerana kita pemimpin-pemimpin ini berbangga dengan Melayu tetapi tidak ISLAM.


Mengapa sesetengah pemimpin Melayu tidak bercakap soal indahnya Islam ? Mengapa tidak menjadikan medan sebagai pemimpin untuk mengajak bangsa lain kepada Islam ? mengapa tidak gunakan media yang dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan parti melayu itu untuk benar-benar mengajak rakyat kepada Islam sebenar dan bukan sekular, liberal atau apa sahaja fahaman yang bukan cerminan Islam sebenar.


Saya mungkin hanya anak Melayu yang pandai mengkritik segala yang dirasakan tidak kena, belum pernah merasai amanah mengurus tadbir rakyat. Sesiapapun yang dipilih oleh Allah untuk bersama amanah itu, sungguh berat bagi mereka untuk benar-benar adil. Namun pilihan itu disuburkan melalui demokrasi. Kita bisa mengubah paradigma terlalu bahagia dengan slogan tanpa makna kerana natijahnya hanya indah khabar dari rupa.


Tiada tuan dibumi Tuhan.


Saya tidak menulis untuk anda bersetuju dengan saya.

2 comments:

laoban said...

ramai Melayu alaf globalisasi skrg ini sudah bertukar menjadi Mat n Mc salleh...sibuk dok tayang dosa sana sini...itulah realiti yg berlaku kpd keturunan Melayu moden skrg ini...nauzubillah...agama ditolak sama sekali ke tepi....bukan semua Melayu betul2 Islam...juz tertulis di dlm mycard jew...Islam kerana keturunan!!...status Islam hanya pada sekeping kad pengenalan....

Unknown said...

agree with the authors for her main ideas.

tmbhn, for the readers, lu pikir la sendiri!