Sunday, November 14, 2010

PEMUDA KAMPUNG


Saya memandang mereka yang sedang duduk menunggu di bangsal sambil sedap menghembus asap rokok menunggu getah ditimbang. Ketika itu saya berada di dalam kereta. Ibu mengalihkan kereta dihadapan kedai, saya melihat satu lagi pemandangan yang lebih kurang sama namun lebih teruk, 5 hingga 7 orang lelaki kelihatan bermain daun terup sambil menghisap rokok.


“Entah, mungkin ini rutin mereka” benak mula menginjak soalan. Negatif, cukup negatif.


Bapa saudara pernah menceritakan berkenaan kes-kes di kampung tersebut seperti kes rogol anak dan amalan ilmu sihir dikalangan penduduk.


Sama.


Saya membaca SOLUSI ruangan Prof. Dr. Sidek Baba tentang jurnal kehidupannya . Sungguh menapak dan membumi. Beliau bercakap tentang aspek pendidikan berdasarkan sosioekonomi dan bagaimana penilaian kecemerlangan pelajar mengikut merit semata-mata mewujudkan ketidakseimbangan.


Adakah masyarakat kampung merasai peluang kemudahan, akses pendidikan, dan persekitaran yang memungkinkan perkembangan potensi berlaku secara konsisten seperti di bandar? Tidak. Hasilnya pelajar cemerlang kampung adalah setanding dengan pelajar lemah dibandar, padahal potensi pelajar adalah sama.


Apabila melihat pemandangan budaya di kampung yang tidak membina, datang sepakej dengan penerapan adat lama yang amat mengurung syariat sehingga anak muda kampung rosak menyerap segala budaya baru sebagai simbolik kemodenan terkini hati saya terdetik betapa pentingnya ada generasi yang lebih berpendidikan yang lahir dari kebijakan sebenar menyumbang membetulkannya.


Kerana hanya dengan itu ia mampu mengubah budaya pemikiran di kalangan penduduk kampung yang salah. Setiap anak muda mempunyai bakat, tetapi mungkin sahaja tidak mempunyai peluang.

1 comment: