Sunday, July 25, 2010

PTPTN ? SAYA SARANKAN YANG INI


Walaupun telah meninggalkan dunia kampus hampir 3 bulan, saya bersyukur kerana masih dihubungi oleh mahasiswa kampus bertanyakan berkenaan soal pinjaman PTPTN. Saya juga pemegang tegar PTPTN, kini bertanggungjawab perlu melunaskan hutang yang diterima.


Dikampus dahulu, saya bertanggungjawab membantu adik-adik mahasiswa untuk menguruskan urusan permohonan dengan tugas yang amat leceh. Anda pasti setuju dengan saya.


Pengalaman sebagai Setiausaha Majlis Perwakilan Mahasiswa saya gunakan sebaiknya apabila berpeluang berdialog sendiri dengan pihak pentadbiran tertinggi PTPTN dan dalam satu mesyuarat bersama Majlis Tertinggi MPP IPTA/IPTS. Dalam dialog tersebut saya suarakan berkenaan isu terkini 1% cas perkhidmatan yang dikenakan kepada mahasiswa, nyata pihak pegawai gagal memberi jawapan yang memuaskan.


“ Pertama sekali, saya ucapkan tahniah kepada pihak PTPTN kerana saya melihat satu perubahan laman web PTPTN yang telah dapat di akses dengan beberapa versi bahasa. Pada saya, satu usaha yang perlu diberi pujian. Namun begitu, beberapa perkara yang ingin saya bawakan, antaranya, apakah status sebenar cas perkhidmatan 1% yang katanya dikurangkan daripada 3% diberikan oleh pihak PTPTN. Maafkan saya, pada hemat saya, apabila isu riba’ diutarakan oleh pihak kepimpinan mahasiswa, pengurangan cas perkhidmatan tidak menyelesaikan isu sebenar. “


Apa yang saya ingin bawakan pada post kali ini adalah satu jalan keluar daripada satu jalan yang ada. Kerana kita selalu menghukum haram tanpa mencadangkan alternatif lebih baik. Ia tidak menyelesaikan masalah, namun hanya membawa masyarakat "hari ini" kepada jalan buntu.


Inilah jawapan yang boleh dibanggakan, rakan Prospek Kolej Kediaman Keempat pernah berusaha untuk membukukan maklumat biasiswa. Namun, yang ini, saya boleh katakan cukup bersungguh-sungguh. Saya sukakan kesungguhan.


Kitbiasiswa. Hanya google “kitbiasiswa” , pencariannya diatas sekali. Kitbiasiswa mendedahkan anda dengan tawaran biasiswa yang anda mungkin tidak pernah tahu daripada pihak Bank, Awam, Negeri dan Swasta. Malah ada bonus pula tu. Masya ALLAH.


Seperti sukar dipercayai, tapi ia realiti.


Saya mula bertanya-tanya siapakah gerangan pemuda/i yang sanggup berhabis masa untuk maklumat penting seperti ini, dan nyata beliau bukan calang-calang orangnya. Bidang yang diambil juga bukan calang-calang susahnya. Nah, saya tidak teragak-agak untuk mengajak anda keluar dari jalan yang sukar itu.


www.kitbiasiswa.com pasti mengubah hidup anda. Insya ALLAH.

No comments: